بررسی تفاوت پنجره upvc و آهنی

پنجره آهنی

از گذشته تا به امروز به هر ساختمانی که نگاه می اندازیم تعداد زیادی پنجره می بینیم. پنجره ها کاربرد های بسیاری دارند از جمله ورود نور به فضای داخل، تبادل هوا و …. اما در زمان قدیم پنجره ها شکلی متفاوت تر از امروز دارند. پنجره آهنی از رایج ترین نوع درب و پنجره در گذشته بوده اما حال با توسعه و پیشرفت تکنولوژی پنجره ها انواع مختلفی پیدا کرده اند. نسل جدید به طور معمول به سمت محصولاتی جدید و به روز می روند و از پنچره های UPVC بسیار استقبال می کنند. اما پنجره آهنی و UPVC هر دو دارای مزایا و معایبی می باشند. مجموعه پیمان دُر، در این مقاله قصد دارد به بررسی تفاوت پنجره upvc و آهنی بپردازد. شما عزیزان را به خواندن این مطلب آموزشی دعوت می‌نماید.

 

همه چیز درباره پنجره آهنی 

همه چیز درباره پنجره آهنی 

همانطور که بیان کردیم در زمان های گذشته پنجره‌های آهنی مورد استفاده قرار می گرفتند. امروزه نیز شاهد استفاده از پنجره‌های آهنی هستیم، ولی به طور قطع استفاده از این نوع پنجره، عاری از عیب نبوده. در ادامه برخی از مزیا و معایب پنجره‌های آهنی را می پردازیم. 

مزایای پنجره آهنی:

  • پنجره های آهنی مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربه از خود نشان می‌دهد.
  • شکل پذیری و انعطاف بالا دارند.
  • قابلیت ساخت در ابعاد مختلف بسته به سلیقه و کاربرد را دارا می باشد.

معایب پنجره آهنی:

  • آسیب پذیری بالا در برابر پوسیدگی در اثر آب و رطوبت
  • احتمال زنگ زدگی و خوردگی
  • وزن بالای پنجره، که موجب بالا رفتن وزن مرده ساختمان می شود
  • وزن بالا این نوع از پنجره، موجب بروز حوادث می شود، به طور مثال هنگام زلزله احتمال پرتاب شدن پنجره به سمت زمین وجود دارد
  • هدر رفت گرما، سرما و اتلاف شدید انرژی

مقایسه پنجره آهنی و upvc

مقایسه پنجره آهنی و upvc:

حال می خواهیم ویژگی‌های پنجره آهنی و upvc را مورد بررسی قرار دهیم.

عایق بندی در پنجره آهنی و upvc 

باید به این موضوع اشاره کرد که پنجره های upvc عایق بسیار خوب حرارت و رطوبت هستند. که این ویژگی به تنهایی آن را نسبت به دیگر پنجره‌ها متمایز کرده است. برخلاف آهن که رسانای خیلی خوب گرما و سرما است، پنجره های upvc عایق خوب سرما و گرما هستند. که همین موضوع سبب شده که پنجره‌های دوجداره UPVC در بین افراد بسیار محبوب شود. بنابراین در فصل زمستان، سرمای بیرون به داخل ساختمان راه پیدا نمی کند، و گرمای داخل ساختمان نیز به بیرون نمی رود. به همین ترتیب از هدر رفت انرژی تا حد قابل توجهی جلوگیری می شود. در پنجره‌های آهنی، اگر دقت کرده باشید، در فصل زمستان با وجود سرمای زیاد، سرما را به راحتی با لمس کردن لبه پنجره آهنی احساس می کنید. همین مشکل در فصل گرما نیز می باشد. علت این اتفاق رسانا بودن آهن می باشد.

هزینه‌ها و صرفه اقتصادی

در موارد بالا به جلوگیری از اتلاف انرژی اشاره کردیم، به دلیل اینکه پنجره های upvc این ویژگی را دارند، هزینه های مربوط به مصرف انرژی کاهش می‌یابد. ولی پنجره های آهنی رسانا خوب سرما و گرما هستند. اتلاف انرژی پنجره‌های آهنی خیلی بیشتر از پنجره‌های upvc است. به همین منظور هزینه های مربوط به مصرف برق و گاز به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.

هزینه‌ها و صرفه اقتصادی

مقاومت در برابر رطوبت و پوسیدگی

این نکته را در نظر داشته باشید که حتی با وجود پوشش رنگ بر روی آهن، به هیچ وجه امکان سالم ماندن پنجره‌های آهنی وجود ندارد. علی رغم اینکه خیلی از افراد به پنجره های آهنی ضد زنگ می زنند، اما در مدت زمان کوتاهی پس از مصرف شاهد زنگ زدگی در نقاط مختلف پنجره می شوند. به همین منظور مقاومت خود را در برابر آب و رطوبت از دست می دهد. در پنجره های upvc این امر معکوس اتفاق میافتد، مقاومت بسیار زیادی در برابر رطوبت و آب از خود نشان می دهد.

طول عمر و دوام پنجره

پنجره‌ها طی سال های زیادی در شرایط آب و هوای مختلف قرار می‌گیرند. مانند بارش تگرگ، برف، باران، طوفان، گرمای شدید، سرمای شدید و … طی این اتفاق ها، به طور قطع پنجره‌ها به اصطلاح دچار هوازدگی می شوند. این امر در میزان طول عمر مفید پنجره به طور مستقیم اثر می گذارد. اگر بخواهیم به تفکیک نوع پنجره مقایسه کنیم، باید گفت که پنجره های آهنی، طول عمر مفید کمتری خواهند داشت. زیرا که آهن مقاومت بسیار کمی در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی بد از خود نشان می دهد. اما می توان به طور قطع گفت، برای پنجره های upvc زنگ زدگی و خوردگی هیچ معنایی ندارد. در واقع این پنجره به رطوبت و آب، و حتی گرما و سرما شدید واکنشی از خود نشان نمی دهد. به همین منظور طول عمر مفید این نوع از پنجره‌ها افزایش پیدا می کند و این عمر سبب گشته تقاضای بیشتری نسبت به دیگر پنجره ها پیدا کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی بیشتر، با متخصصان فنی و کارشناسان فروش مجموعه پیمان دُر ارتباط برقرار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X

منو